INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Czesław Sokołowski     
Biogram został opublikowany w latach 2000-2001 w XL tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sokołowski Czesław, krypt.: S., X.C.S. (1877–1951), teolog, profesor Uniw. Warsz., rektor KUL, biskup sufragan podlaski. Ur. 9 VII w Warszawie w rodzinie mieszczańskiej, był synem Mansweta i Józefy z domu Rekwart.

Po ukończeniu w r. 1894 gimnazjum realnego w Warszawie, S. wstąpił do metropolitalnego seminarium duchownego tamże, a w r. 1899 został skierowany na studia do Rzymskokatolickiej Akad. Duchownej w Petersburgu. Święcenia kapłańskie otrzymał 11 VIII 1901, magisterium z teologii uzyskał w r. 1903. Po powrocie z Petersburga wykładał w l. 1904–18 teologię dogmatyczną w seminarium duchownym, pełniąc równocześnie obowiązki wikariusza w parafiach Raszyn i Żbików (pow. warszawski), a w l. 1905–12 kapelana więzienia przy ul. Długiej w Warszawie. Od r. 1905 publikował artykuły w „Podręcznej Encyklopedii Kościelnej”, której współredaktorem był w l. 1906–14 (T. 9/10–33/4). Na łamach „Notatek Bibliograficznych” (1906 nr 12) ogłosił polemikę z poglądami Izydora Wysłoucha, przedstawiciela modernizmu katolickiego w Polsce (osobno pt. Czy «Antoni Szech» jest heretykiem?, W. 1906). Tamże, wraz z ks. Janem Niedzielskim, zamieszczał wydany potem oddzielnie (W. 1907–9, I–II) Katalog rozumowany książek odpowiednich dla bibliotek parafialnych. W lipcu 1907 wziął udział w obradach I Kongresu Welehradzkiego, poświęconego sprawom unii kościelnej. Dn. 29 IX 1908 metropolita warszawski Wincenty T. Chościak-Popiel powołał S-ego na sekretarza archidiec. Rady Szkolnej, grupującej prefektów religii. S. współpracował też z założonymi w r. 1911 „Wiadomościami Archidiecezjalnymi Warszawskimi”, a w r. 1912 był ich współredaktorem. Publikował w nich prace z zakresu teologii, prawa kanonicznego i historii (m.in. w r. 1912 kilka artykułów z okazji 400-lecia śmierci Piotra Skargi), zamieszczał recenzje i prowadził dział kroniki.

Szybka kariera kościelna S-ego rozpoczęła się po objęciu metropolii warszawskiej w r. 1913 przez arcybpa Aleksandra Kakowskiego. W t.r. został archidiec. cenzorem książek i otrzymał przeniesienie na kapelanię przy klasztorze sióstr kanoniczek (kościół św. Andrzeja na Pl. Teatralnym). W r. 1914 objął kierownictwo kancelarii konsystorza generalnego wraz z tytułem kanonika honorowego warszawskiego i przydziałem na wikariat przy kościele paraf. Narodzenia Najśw. Marii Panny na Lesznie. W r. 1915 dostał doktorat teologii od watykańskiej Kongregacji Studiów. W t.r. znalazł się w grupie prałatów nagrodzonych przez cesarza Mikołaja II Orderem św. Stanisława (III kl.) za obietnicę wyjazdu z Warszawy, do której zbliżały się wojska niemieckie. Ponieważ tego nie uczynił, podobnie jak pozostali, akt nominacyjny nie został mu doręczony. W styczniu 1916 współredagował telegram do papieża Benedykta XV z podziękowaniem za zorganizowanie kwesty na rzecz Polski, w odpowiedzi na który papież wystosował list do biskupów polskich (25 III 1916). W t.r. S. otrzymał tytuł tajnego szambelana papieskiego i objął administrację parafii w Kurdwanowie (pow. sochaczewski). W charakterze konsultora Kakowskiego brał udział w konferencjach episkopatu prow. warszawskiej (VI – 12 IX 1916, VII – 10 III i VIII – 11–12 XII 1917.). Dn. 1 XII 1917 Kakowski, jako członek Rady Regencyjnej Król. Pol., mianował S-ego osobistym sekretarzem, powierzając mu jednocześnie obowiązki w Gabinecie Cywilnym Rady, prowadzonym przez ks. Zygmunta Chełmickiego. W maju 1918 S. przekazał te obowiązki ks. Aleksandrowi Fajęckiemu i podjął wykłady na Wydz. Teologicznym Uniw. Warsz. (uczestniczył uprzednio przy jego organizacji). W r. 1919 został mianowany zastępcą profesora teologii dogmatycznej fundamentalnej. Oprócz tego prowadził tam seminarium poświęcone eklezjologii Piotra Skargi. W l. 1913–17 zredagował serię broszur „Współczesne zagadnienia podstawowe” (Nr 1–16); zamieszczał w niej też własne opracowania, m.in. Problemat nawrócenia w najnowszej powieści Żeromskiego (W. 1917) – krytykę „Nawrócenia Judasza” z pozycji katolickich. W tym czasie napisał też dwie większe prace: Przysięga antymodernistyczna. Studium krytyczne (W. 1918) – omówienie motu proprio Piusa X „Sacrorum antistitum” z r. 1910 przeciwko modernizmowi i Alfred Loisy. Analiza psychologiczna (W. 1918) – polemika z ekskomunikowanym przez Watykan teologiem modernistycznym.

W r. 1919 S. został mianowany przez papieża Benedykta XV bpem tytularnym Pentacomia i sufraganem w diec. podlaskiej czyli janowskiej (potem przemianowanej na siedlecką), kierowanej przez bpa Henryka Przeździeckiego; sakrę biskupią przyjął 29 IX t.r. z rąk arcybpa Rakowskiego w katedrze warszawskiej. W następnych dniach objął w Janowie Podlaskim funkcje: dziekana kapituły, radcy kurialnego i wizytatora generalnego, oficjała sądu biskupiego, członka Diec. Rady Administracyjnej oraz Komisji Sztuki i Architektury (do r. 1920), wreszcie rektora i profesora seminarium diecezjalnego. W r. 1920 został wikariuszem generalnym i członkiem komisji wigilianckiej, rezygnując jednocześnie z oficjalatu i pracy w Komisji Sztuki i Architektury. W t.r., w czasie inwazji sowieckiej, był na krótko aresztowany. Od r. 1921 zasiadał w sekcjach episkopatu ds. bractw kościelnych oraz uniwersytetów i seminariów duchownych. Gdy w r. 1922 stolica diecezji przeniesiona została do Siedlec, S. zrezygnował z kierownictwa seminarium, a objął na powrót urząd oficjała (był nim do stycznia 1927). Po śmierci pierwszego rektora KUL, Idziego Radziszewskiego (1922), senat uczelni wysunął kandydaturę S-ego na rektora, jednak ten stanowiska nie przyjął, głównie z racji jej złego położenia ekonomicznego. W r. 1923 z polecenia ordynariusza przygotował projekt statutów na pierwszy synod diec. w Janowie (27 VIII), a potem przewodniczył komisji do ich wykładni. Od r. 1924 był również członkiem diec. komisji ds. bractw i towarzystw pobożnych. Na konferencji episkopatu Polski w Częstochowie (2–4 VII 1924) S., wówczas znów kandydat na rektora KUL, zreferował jego stan finansowy. Po uzyskaniu od biskupów zobowiązania, że pokryją koszty utrzymania uczelni, przyjął ostatecznie urząd rektorski 19 X 1924. Równocześnie wykładał tam, jako profesor zwycz., teologię fundamentalną, eklezjologię starochrześcijańską i prowadził seminarium z zakresu teologii Wschodu chrześcijańskiego. Ustąpił ze stanowiska 17 IV 1925, zasłaniając się stanem zdrowia; należał do zwolenników nie zrealizowanego ostatecznie projektu przekazania KUL jezuitom. Z powodu zajęć duszpasterskich i administracyjnych S. zaprzestał w zasadzie publikowania. Pozostało jednak z tego okresu wiele jego prac niepublikowanych, m.in.: Zarys dziejów teologii dogmatycznej prawosławnej na tle teologii dogmatycznej w ogóle, Teologia dogmatyczna Wschodu. Wiadomości wstępne. Materiały, Teologia Wschodu akatolickiego (zdeponowane w B. Uniw. KUL).

Od początku l. dwudziestych S. stał się najbliższym współpracownikiem bpa Przeździeckiego w nowej akcji unijnej wobec prawosławnych (tzw. neounii). Objął urząd wikariusza generalnego ds. obrządku wschodnio-słowiańskiego w diecezji, wizytował parafie i zastępował czasami ordynariusza na konferencjach księży tego rytu. Towarzyszył Przeździeckiemu na kongresie unionistycznym w Welehradzie (lipiec 1927), na konferencji bpów katolickich wszystkich obrządków w Poznaniu (28 IV 1929) wygłosił wraz z lwowskim arcybpem greckokatolickim Andrzejem Szeptyckim referat pt. Podstawy kanoniczne unii w Polsce, uczestniczył w kościelnym zjeździe wschodoznawczym w Pradze (sierpień 1929) i w obradach sekcji unionistycznej I Krajowego Kongresu Eucharystycznego w Poznaniu (28 VI 1930), gdzie przedstawił zagadnienie: Częsta Komunia Święta na Wschodzie akatolickim („Ateneum Kapłańskie” R. 16: 1930 t. 26). Na przełomie l. dwudziestych i trzydziestych S. był też generalnym wizytatorem szkół w diecezji. Prowadząc w kwietniu 1930 rekolekcje dla młodzieży gimnazjalnej w Siedlcach, wystąpił przeciw nauczycielstwu i ówczesnym programom szkolnym, zarzucając im propagowanie fałszu i niewiary; wezwał też młodzież, by nie czytała «plugawca» Żeromskiego. Wystąpienie to wywołało sprzeciw miejscowych organizacji nauczycielskich. S. protestował również przeciw spotkaniom literackim dla uczniów z udziałem Juliusza Kadena-Bandrowskiego. Należał do wybitnych mówców kościelnych i trafiał swymi patetycznymi kazaniami do wiernych. Był zwolennikiem odnowy liturgicznej, propagowanej w Polsce przez czasopismo „Mysterium Christi”. Na forum episkopatu Polski działał w komisjach «dla akcji innowierców» i duszpasterskiej (od września 1928) oraz w komisji ds. kleru (od października 1931), przygotowującej projekt odpowiedniej uchwały na synod plenarny w r. 1936. Na konferencji episkopatu odbytej w dn. 19–20 IX 1933 w Częstochowie wygłosił referat pt. Sposoby kształcenia duchowieństwa pod względem naukowym i pastoralnym.

Konfliktowy z natury, S. zniechęcał do siebie także najbliższe otoczenie i popadł z czasem w niełaskę u ordynariusza. Gdy więc w listopadzie 1934 opróżniła się stolica biskupia w Sandomierzu, bp Przeździecki zasugerował papieżowi, poprzez nuncjusza F. Marmaggiego, na ten urząd S-ego. Rząd, powołując się na konkordat, zawetował planowaną nominację papieską (był to jedyny taki przypadek w okresie międzywojennym), ze względu na zaangażowanie S-ego na rzecz neounii. Niezręczność nuncjusza, który wywołał osobistą deklarację prezydenta Ignacego Mościckiego w tej sprawie i niezwłocznie zaraportował ją samemu papieżowi Piusowi XI, doprowadziła do dyplomatycznego pata. Pomiędzy marcem a majem 1935 prowincjał jezuitów Stanisław Sopuch próbował mediacji u ministra spraw zagranicznych Józefa Becka. Rząd był skłonny zaakceptować S-ego, ale jako bpa ordynariusza w Kielcach, skąd chciał usunąć niechętnego sanacji bpa Augustyna Łosińskiego. Z kolei nuncjusz proponował zatrudnienie S-ego w Kongregacji Kościoła Wschodniego w Watykanie; jednak papież odmówił zgody na którąkolwiek z tych propozycji.

W drugiej poł. l. trzydziestych S. skoncentrował się na sprawach szkolnych. Na konferencji episkopatu w Warszawie (4–6 V 1935) wygłosił referat Stan trudności w obecnym szkolnictwie pod względem religijnym (z wyłączeniem nauki religii). W Siedlcach przewodniczył komisji do nauczania religii w szkołach (1938–9) oraz był dyrektorem założonego w listopadzie 1938 Inst. Wyższej Kultury Religijnej, w którym prowadził wykłady z dogmatyki. Sympatyzował w tym czasie z chadecką opozycją antysanacyjną, o czym świadczy wysłanie telegramu na zjazd Związku Hallerczyków w Bydgoszczy (20–21 V 1939). Po śmierci bpa Przeździeckiego, S. został wybrany 16 V 1939 wikariuszem kapitulnym. Wybuch drugiej wojny światowej zastał go w Siedlcach, które po zajęciu 11 IX t.r. przez wojska niemieckie zostały, zgodnie z tajnym protokołem paktu Ribbentrop-Mołotow, przekazane z 28 na 29 IX Armii Czerwonej. S. został wówczas aresztowany. Gdy 9 X władze sowieckie na podstawie nowej umowy na powrót przekazały miasto Niemcom, wycofując się zabrały S-ego, wraz z innymi aresztowanymi Polakami; musiał wtedy przejść pieszo do Międzyrzeca Podlaskiego. Wstawiła się za nim u władz sowieckich zarówno delegacja żydowska 6 X w Białej Podlaskiej (relacja ks. A. Norwy, cyt. przez A. Wereszkę), jak i przedstawiciel armii niemieckiej (wg J. Izdebskiego); S. został rychło zwolniony i ok. 11 X 1939 powrócił do Siedlec.

Dn. 27 VI 1940 S. został mianowany administratorem apostolskim diec. podlaskiej. Dokonał w niej zaraz sporo zmian administracyjnych i personalnych, co przysporzyło mu wiele niepopularności wśród kleru. Wobec zajęcia przez Niemców seminarium duchownego w Janowie Podlaskim, zorganizował w Siedlcach studia dla alumnów; życzliwie przyjmował księży wydalonych lub uciekających z innych diecezji. Z uwagi na uległość wobec władzy okupacyjnej, uchodził za najbardziej kontrowersyjną postać wśród biskupów Generalnej Guberni (GG). Jako jedyny spośród nich wezwał księży do podporządkowania się niemieckiemu zarządzeniu o zarekwirowaniu dzwonów kościelnych na potrzeby przemysłu zbrojeniowego, zakazał zajmowania się robotnikami przymusowymi jadącymi do Niemiec i zalecał odczytywanie w kościołach niemieckich rozporządzeń o obowiązku dostarczania kontyngentów. Protestował natomiast energicznie, choć bezskutecznie, przeciw zabieraniu przez prawosławnych kościołów i kaplic używanych poprzednio przez neounitów. Interweniował też w sprawie uwięzionych księży, w tym kapelanów WP przebywających w oflagu. W r. 1942, po bezowocnych wysiłkach odzyskania gmachu księży emerytów, przeznaczonego przez władze na siedzibę lokalnego oddziału Rady Głównej Opiekuńczej, zabronił swemu duchowieństwu współpracy z tą instytucją, mimo perswazji ze strony arcybpa krakowskiego Adama Sapiehy. Za udział w konspiracji zasuspendował jednego z księży; Armia Krajowa udzieliła mu wówczas ostrego ostrzeżenia, a zebrane przy pomocy duchowieństwa dowody «współżycia jawnego z Niemcami», stały się podstawą raportu Delegatury Rządu na Kraj do Londynu (6 I 1943), w którym S-ego nazwano «infamistą» i «oportunistą działającym w złej woli». Po śmierci administratora archidiec. warszawskiej Stanisława Galla (11 IX 1942), prymas August Hlond zaproponował S-ego w Watykanie na to stanowisko, spodziewając się, że władze niemieckie go zaakceptują. Dn. 3 II 1943 w Siedlcach S. «odprawił demonstracyjnie nabożeństwo żałobne nad małymi trumienkami zmarłych dzieci» (J. Dobraczyński) wysiedlanych z Zamojszczyzny. Dn. 1 VI 1943 wziął udział w III konferencji episkopatu GG w Krakowie i podpisał opracowany na niej memoriał do generalnego gubernatora H. Franka w sprawie ponownego otwarcia seminariów duchownych.

W końcu czerwca 1946 S. otrzymał od prymasa Hlonda zawiadomienie o nominacji Ignacego Świrskiego na nowego ordynariusza diecezji podlaskiej i 4 VII t.r. przestał sprawować obowiązki administratora. Odsunięcie to przeżył bardzo boleśnie; przeniósł się do Nowego Miasta, a następnie do Michalina pod Falenicą na terenie archidiec. warszawskiej, gdzie spędził resztę życia w samotności. Był zamiłowanym bibliofilem, swą bibliotekę liczącą ponad 6 tys. woluminów przekazał w r. 1950 KUL-owi. Zmarł 11 XI 1951 w Michalinie, pochowany został na cmentarzu Bródnowskim w Warszawie.

 

Fot.: Książęta Kościoła katolickiego w Polsce, Lw. 1926; – Krasowski K., Biskupi katoliccy II Rzeczypospolitej. Słownik biograficzny, P. 1996 s. 225–8 (fot.); Nitecki P., Biskupi Kościoła w Polsce, W. 1992; Słown. Pol. Teologów Katol., VII (L. Grzebień, częściowa bibliogr. prac S-ego); Łoza, Czy wiesz, kto to jest?; Catalogus ecclesiarum et cleri Dioecesis Podlachiensis seu Janoviensis pro anno Domini 1920, W. 1920; toż za l. 1921–4, Łuków 1921–3, Siedlce 1924; Katalog duchowieństwa i parafii Diecezji Siedleckiej czyli Podlaskiej na rok 1929, Siedlce 1929; toż za l. 1936, 1939, 1956; Katalog kościołów i duchowieństwa Archidiecezji Warszawskiej, 1946–1948; Cieszyński N. L., Roczniki katolickie na rok 1923, P. 1924; toż na l. 1924, 1930, 1931, P. 1925–31; Elenchus cleri saecularis et regularis Archidioecesis Varsaviensis pro anno Domini 1895, Varsaviae 1895; toż za l. 1896–1919; Elenchus ecclesiarum et cleri Dioecesis Podlachiensis pro anno Domini 1926, Siedlce 1926; – Aleksandrowicz P., Diecezja siedlecka, czyli podlaska. W 150 rocznicę erekcji (1818–1968), Siedlce 1971 s. 108–10, 151–4, 156, 176, 178; Balicki L., Dzieje gospodarcze diecezji siedleckiej, 1918–1939, L. 1991 s. 40, 49, 68, 93; Dzieje teologii katolickiej w Polsce, L. 1976 III cz. 1; Fajęcki A., Wychowańcy b. Akademii Petersburskiej z archidiecezji warszawskiej, W. 1933; Fijałkowski Z., Kościół katolicki na ziemiach polskich w latach okupacji hitlerowskiej, W. 1983; Fręchowicz T., Diecezja podlaska, w: Życie religijne w Polsce pod okupacją hitlerowską 1939–1945, Red. Z. Zieliński, W. 1982 s. 428, 435–6; Historia Kościoła w Polsce, P.–W. 1979 II cz. 1, 2; Hospes, Konferencje episkopatu prowincji warszawskiej 1906–1918, „Ateneum Kapłańskie” R. 13: 1927 t. 20 s. 115; Izdebski J., Sytuacja na Podlasiu w drugiej połowie września 1939 r., w: Podlasie w czasie II wojny światowej, Red. W. Waźniewski, Siedlce 1997 s. 23; Karolewicz G., Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym, L. 1996 II s. 201–3; Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wybrane zagadnienia z dziejów uczelni, Red. G. Karolewicz, L. 1992, s. 74, 75, 80, 81; Kościół w II Rzeczypospolitej, Red. Z. Zieliński, S. Wilk, L. 1981; Krasowski K., Między Warszawą a Watykanem. Episkopat polski wobec rządu i Stolicy Apostolskiej 1918–1939, w: Szkice z dziejów papiestwa, W. 1989 I; tenże, Episkopat katolicki w II Rzeczypospolitej, W.–P. 1992; Księga jubileuszowa 50-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, L. 1969; Księga sapieżyńska, Red. J. Wolny, Kr. 1982–6 I–II; Lewandowska S., Ruch oporu na Podlasiu 1939–1944, W. 1982; Łomacz B., Praca duszpasterska duchowieństwa neounickiego (diecezja podlaska w latach 1923–1939), „Novum” 1980 nr 5 s. 89–90; Madała T., Polscy księża katoliccy w więzieniach i łagrach sowieckich od 1918 r., L. 1996 s. 141–2; Manteuffel, Uniw. Warsz. 1915/16–1934/5; Mysłek W., Kościół katolicki w Polsce w latach 1918–1939, W. 1966; Piela M., Udział duchowieństwa w polskim życiu politycznym w latach 1914–1924, L. 1994 s. 26, 28, 47; Szuba Z., Biskupi polscy z lat 1918–1944, w: Kościół katolicki na ziemiach polskich w czasie II wojny światowej. Materiały i studia, W. 1981 X z. 1 s. 49, 251, 287; Uniwersytet Warszawski. 1915–1939, 1939–1944. Suplement 1945–1965, Materiały bibliograficzne, W. 1991; Waszkiewicz Z., Polityka Watykanu wobec Polski 1939–1945, W. 1980; Wereszko A., Diecezja siedlecka czyli podlaska w okresie okupacji niemieckiej w latach 1939–1944, w: Kościół katolicki na ziemiach Polski w czasie II wojny światowej. Materiały i studia, W. 1985 XIII 189, 192, 194–5, 203–6, 208–17, 223–4, 227, 230–3, 239, 242, 244, 246, 252, 290; Wilk S., Episkopat Kościoła katolickiego w Polsce w latach 1918–1939, W. 1992; Wisłocki J., Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne, P. 1977; – Acta Nuntiaturae Polonae, t. LVII: Achilles Ratti (1918–1921), Vol. 1, 2–5, Ed. S. Wilk, Romae 1995, 1997–9; Actes et documents du Saint Siège relatifs à la seconde guerre mondiale, Città del Vaticano 1967 III p. 1; Cavalleri O., L’Archivio di mons. Achille Ratti visitatore apostolico e nunzio a Varsavia (1918–1921). Inventario, Città del Vaticano 1990; Diecezjalny Kongres Eucharystyczny. Siedlce 28–30 czerwca 1929 roku, Siedlce 1929; Dobraczyński J., Tylko w jednym życiu, W. 1977 s. 240; Katolicki Uniwersytet Lubelski w latach 1925–1939 we wspomnieniach swoich pracowników i studentów, L. 1989; Meysztowicz W., Gawędy o czasach i ludziach, Londyn 1993; Soszyński R., Pamiętnik z lat okupacji, w: Kościół katolicki na ziemiach Polski w czasie II wojny światowej. Pamiętniki i relacje, W. 1988 XV z. 1 s. 140, 188–92; Synod diecezjalny podlaski, Siedlce 1923 s. 33–4; Wycech C., Wspomnienia 1905–1939, W. 1969; – „Wiad. Diec. Podlaskie” za l. 1919–46 (szczególnie 1920 s. 37–8 i 1939 s. 241); – Arch. Kurii Diec. Podlaskiej: Akta osobiste S-ego; B. Nauk PAU i PAN w Kr.: rkp. 3548 k. 102–7; B. Kórn.: rkp. 11884; B. KUL w L.: Skupień S. S., Teologiczna działalność ks. Biskupa Czesława Sokołowskiego, L. 1980 (mszp.); B. Ossol.: rkp. 17226 II k. 209–224.

Ludwik Grzebień

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.